Direktlänk till inlägg 23 februari 2009

Twilight Kapitel 16: Carlisle

Av twilightsaga - 23 februari 2009 16:04

Carlisle


  • Medverkande personer

Bella

Edward

Carlisle

Alice

Jasper

(Aro, Marcus,Caius)
Esme

Emmett


När Bella är hemma hos Cullens visar Edward Carlisle's kontor (även Carlisle förklarar).De visar henne bilder från Carlisles barndoms-London under 1650-talet.

En kommentar påminner Bella om att detta är väldigt civiliserade,det är Carlisle som säger den,nämligen att han måste åka in och jobba på sjukhuset.

När Carlisle gått forsätter Edward att berätta.Han lyckas tillochmed att chocka Bella när han berättar om Carlisles första tid som vampyr.Carlisle försökte nämligen ta livet av sig,hoppa av klippor,svälta sig.Att en vampyr ska svälta sig är oehört svårt,definitivt eftersom han var en new born då törsten är ännu mer dominant.

Edward förklarar att det endast finna mkt få sätt att döda en vampyr,svältning och att hoppa från klippor är inte två av dom.Men tillslut kom Carlisle på att han kunde överleva på djurblod,han ville inte leva på människor,då han ville bli läkare,rädda dom,inte döda dom.

Efter han kom på detta simmade han från England till Frankrike,det gick då han inte behöver andas.Han simmade dit för att börja sin utbildning.Edward svarar på Bellas fråga hur länge vampyrer kan gå utan att andas att de kan gå hur länge som helst men om de inte andas kan de inte känna nån doft.

Bellas chockerande reaktioner på det han berättar gör att han tror att hon kommer lämna honom men det vill hon ju absolut inte,det han säger intresserar ju henne.

För att fortsätta historian om hans pappa visar han en tavla från Italien.Carlisle hade börjat resa runt för att fortsätta studera.Edward beundrar verkligen Carlisle för att ensam stå emot hans törst.

När Carlisle var i Italien mötte han en coven med väldigt civiliserade och sofistikerade vampyrer,mkt mer civiliserade än de han mötte i sitt hemland England.På talvan från Italien poserar Carlisle nämligen med Volturi coven,Aro,Marcus och Caius.

Edward förklarar att Carlisle lämnade Volterra(Italien) för att ge sig ut i världen när hans nya vänner ville "bota honom" som de kallade honom från hans (från en vampyrs synvinkel) onyttiga livsstil.

När Carlisle kom till USA märkte han att han kunde vara civiliserad bland människor.Han tog ett jobb som läkare i chicago under spanska influensan. Detär här han möter Edward och hans familj,han föräldrar dör och Carlisle förvandlar honom.

Edward berättar inga detaljer om förvandlingen,han vill inte skrämma Bella.

Edward berättar påväg till hans rum att han inte alltid bott med Carlisle.10 år efter Carlisle förvandlat honom levde han rebelliskt.Han levde ensam och levde på människor-som traditionella vampyrer.

Då detta borde ha skrämt Bella för att det bevisar vad Edward är kapabel till blir hon bara mer nyfiken istället. Edward överraskas då hon inte blir rädd och övertygar henne om att han endast dödat onda människor.

Han läste deras tankar och följde efter brottslingar och mördare och dödade dom innan dom själva slog till mot nån annan.

Edward kände att han svek Carlisle nu.Han hade räddat Edwards liv och nu lämnade han honom. Han vet att Carlisle blir sårad när Edward är borta.

Bella undrar om offrena som dödades av Edward kände tacksamhet för att han gjorde det eller om dom var rädda,hon ställer inte den frågan och svarar inte på den själv.

Edward fortsätter och berättar att han nu återvände till Carlisle och Esme.Han säger att han såg monstret i hans nu röda ögon.Dom vill han ha bort.Han blev välkomnad tillbaka,som en förlorad son.

Edwards självkänsla höjs när de träder in i hans rum,han är nog nöjd med det,och Bella fattar varför.Hon blir överväldigad av den enorma musiksamling han har och det snygga ljudsystemet.

Bella ser att Edward tänker när hon kollar på hans cd-samling.Tydligen är han mkt lättad över att berätta så mycket för henne,lära känna varandra.Att hon vet gör honom lycklig när hon inte flyr utan älskar honom,no matter what liksom.

Som svar på att Bella säger att hon inte är ett dugg rädd för honom tar han ett snabbt kliv,fångar henne och nästan flyger bort mot soffan.När dom väl är i soffan håller han henne i hans armar,mkt närmare än vanligt,vilket bevisar hans nya fantastiska nya självkontroll,han är bekväm och lycklig i hennes närhet.När de ligger där på soffan blir de avbrutna av Alice och Jasper.Alice ser inget konstigt i att hennes bror kramar en människa men gör ett skämt om att han bör dela med sig av hans mat.Tillochmed Jasper ler lite åt det.

Alice och Jasper berättar för Edward att det blir storm ikväll och att Emmett gärna vill spela baseball.Hon säger att Bella får följa med fast att Edward kommer spela och att Bella inte kommer kunna vara med men hon kan kolla på!

Bella är lite road över vampyrernas entusiasm över att spela en match,denna kommentaren gör att Edward helt enkelt säger att det är för att baseball är "The american pastime".


Citat:

"It sounded like you were having Bella to lunch and we came in to see if you would share"- Alice skämtar om Bella och Edwards kram-position på soffan


"I'm not running anywhere"-Bellas svar på Edwards rädsla.




 
 
Ingen bild

tina

23 februari 2009 17:03

typ mitt favoritkapitel elr ngt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av twilightsaga - 1 september 2009 07:28

Hejhej!Jag lovade ju att ta ett stort beslut igårkväll och sedan skriva om det här och det är precis vad jag kommer göra nu. Det är egentligen ett lika stort beslut för mig som för min lilla blogg här,hihi!   Men tidigare i år,det var nog rätt länge ...

Av twilightsaga - 31 augusti 2009 07:12

Hejhej!Jag lovade ju att ta ett stort beslut igårkväll och sedan skriva om det här och det är precis vad jag kommer göra nu. Det är egentligen ett lika stort beslut för mig som för min lilla blogg här,hihi!   Men tidigare i år,det var nog rätt länge ...

Av twilightsaga - 30 augusti 2009 14:23

Hejhej!Detta är alltså mitt andra Veckans Twilight och jag har sett fram emot detta hela veckan,hihi!Om ni kikar in på bloggen imorgon så kommer det att stå om ett stort beslut,ifall jag tar det. Det är inte säkert men jag kommer bestämma mig ikväll....

Av twilightsaga - 23 augusti 2009 13:35

Hejhej!Idag,söndagen den 23 augusti blir premiären för "Veckans Twilight". Ny start-ny design,hope you like it! Kommer skriva från varje dag denna veckan,det som jag känner är intressant eller bra eller ja,you get it :D   Måndag 17 augusti New Moons ...

Av twilightsaga - 15 augusti 2009 21:50

Hejhej på er alla igen!Jag har börjat sakna denna bloggen allt för mycket och känner att jag måste fortsätta ha nån slags kontakt med den. För några dagar sen fick jag en idé som kanske skulle kunna hjälpa mig med detta men jag ville först tänka igen...

Presentation

Omröstning

Kommer du att läsa mytwilight.bloggagratis.se nu istället?
 Ja självklart!
 Jag tror det
 Vet inte...
 Tror inte det
 Nej!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards